loading...
باشگاه اشتغال
جوکار بازدید : 12 چهارشنبه 25 دی 1392 نظرات (0)

 

مدرسه سعادت مادر مدارس جنوب

مدرسه سعادت در دوره قاجار و در سال 1278خورشیدی ،به سبک نوین آموزشی تاسیس شد که از نظر تاریخی (مادر مدارس جنوب ایران)است. بافت مدرسه سعادت همانند بافت مرکزی شهر بوشهر زیبایی خیره کننده ای دارد.

این مدرسه ابتدا به وسیله احمد خان دریابیگی حکمران وقت بوشهر و بنادر خلیج همیشه فارس در مرکز بوشهر تاسیس شد.


آب وهوای بوشهر

شهر بوشهر به خاطر آب و هوای گرمی که دارد، در فصل های پاییز و زمستان و اوایل بهار مورد توجه مسافران است. از نیمه دوم آبانماه تا پایان زمستان شهر بوشهر از آب و هوایی کاملا بهاری برخوردار است.میانگین دما در تیر ماه(گرم ترین ماه سال)33درجه سانتی گراد در دی ماه (سردترین ماه سال)14درجه سانتی گراد ،در فروردین ماه20درجه سانتی گراد و در مهر ماه 28درجه سانتی گراد می باشد و میانگین سالانه دما25درجه سانتی گراد است.

 

بوشهر و استادگی در مقابل بیگانگان و مهاجمان

در جنگ اول جهانی که جنوب ایران به اشتغال انگلیس در آمد ،بوشهر مهمترین کانون ایستادگی در برابر این کشور بود رئیس علی دلواری ،شیخ خان چاه کوتاهی،زایر خضر خان اهرمی،شهید باقر خان تنگستانی ،از پیشگامان مبارزه با استعمار انگلیس در بوشهر بودند. واقعه (جنگ بوشهر)ودلاورمردی های این بزرگان و یاران شان شهره خاص و عام است. در همین راستا می توان از مرحوم آیت الله بلادی به عنوان پیشتاز مبارز ه باانگلیس و آیت الله سید مرتضی علم الهدی اهرمی (رهبر نهضت مشروطه جنوب کشور)یاد کرد.

در سالهای دفاع مقدس نیز بوشهر سرداران و مشاهیر زیادی را به خود دید.به عنوان نمونه می توان از شهید (مهدوی)(گرد)و شهید علیرضا ماهینی (مشهور به ملک اشتر جنگهای نامنظم شهید چمران)نام برد.شهید شیخ ابوتراب عاشوری و شهید صادق میگلی از شهیدای مشهور شهر بوشهر در عاشورای سال 1357 هستند.

هر سال 12 شهریور به عنوان سالروز شهید رویسعلی دلواری به نام روز مبارزه با استعمار انگلیس گرامی داشته می شود.

 

معماری بوشهر

بافت قدیم بوشهر شامل دو نوع معماری جالب توجه است که به (طارمه)و (شناشیریا شناشیل)معروف است. شناشیل(تراس)در عربی بالکن چوبی کرکره دار است که جلو پنجره های طبقات فوقانی خانه ها قرار داشت. طارمه بطور کلی همان ایوان یا صفه است که در معماری بیشتر نقاط ایران رواج دارد. چهار محله:بهبهانی،شنبدی،دهدشتی و کوتی(چهار محل)پیکره و هویت اصلی معماری شهر بوشهر را شکل داده اند. این معماری دقیقا متناسب با آب و هوای گرم و بیابانی و شرجی خیز بوشهر است.

 

محله های بوشهر

محله های دهدشتی ،شنبدی ،کوتی و بهبهانی چهار محله قدیمی بندر بوشهر هستند.از دیگر محله های این بندر میتوان از صلح آباد،جفره ماهینی،سنگی،شکری(بهشت صادق)،باغ زهرا،جبری،شغاب،عالی آباد،رونی،سبزآباد ،جلالی،مخ بلند،دواس،تل کوتی،بن مانع،هلالی، نیدی،خواجه ها،ریشهر،امامزاده،سرتل،تنگک(شمالی ،وسطی ريالجنوبی)هلیله-یاقطب های صیادی محلی که در دو قسمت شرق و غرب بوشهر قرار دارند ،شامل محلات جفره،صلح آبادو جبری میگردد.

 

غذاهای بوشهری

شهر بوشهر از تنوع غذایی بسیار بالایی برخوردار است.خورش سبزی،قیمه باشکرپلو،پلو میگو ،قبله ماهی و ماهی شکم پر از مشهور ترین آنهاست که طرز تهیه و مزه انها نسبت به موارد مشابه در سایر نقاط کشور،منحصر به فرد است.

 

نیروگاه اتمی بوشهر

نیروگاه اتمی بوشهر،اولین نیروگاه هسته ای ایران است.

 

 

نشریات در تاریخ بوشهر

بوشهر سابقه صد ساله در داشتن مطبوعات دارد. تبادل فرهنگی،اقتصادی وسیاسی بوشهر با نقاط دیگر جهان موجب ارتقا فرهنگی سیاسی و گسترش نشر و چاپ روزنامه ها و هفته نامه های مختلف از دوران مشروطیت در بوشهر شده است . روزنامه ها و هفته نامه هایی چون ندای جنوب،عرشه ،طلوع،مظفری،اصلاح،نداری حق و ... در دهه های گذشته تا زمان کودتای سال 1332 ،در بندر بوشهر ،چاپ و توزیع می شده است.

 

عزاداری سنتی در شهر بوشهر

عزاداری های محرم در بوشهر سبک خاص و منحصر به فردخود را دارد. مداحان بوشهری نقش ارزنده ای در روایت حماسه بزرگ عاشورا و انتقال آن به نسلهای امروزی داشته اند که می توان از آقایان حاج عبد الحمید دشتی فرد(ناخدا)،حاج مصطفی گراشی،مرحوم جهانبخش کردی زاده(بخشو)و ... یاد کرد و از شاعرانی همچون :مرحوم سید جواد عین الملک،سید محمد هاشمی فرد (ساجد،محمود موجی،و ... نام برد. میگویند مرحوم ناخدا عباس بوشهری (1255-13333ه.ش)اولین کسی بوده که مراسم عزاداری امروزی بندر بوشهر را به این شکل پایه گذاری کرده است. آقای حاج عبد الحمید دشتی فرد که به سبک او نوحه خوانی می کند،هم اکنون در بوشهر به (ناخدا )معروف است.

 

جاهای دیدنی شهر بوشهر


-محله ریشهر در جنوب شهر بوشهر

 

-بافت قدیم شهر بوشهر مربوط به دوره افشاریه و قاجاریه

-عمارت طاهری یا موزه مردم شناسی(در محله بهبهانی)و عمارت حاج رییس

-امامزاده عبدالمهیمن در محله امامزاده

-عمارت کلاه فرنگی بوشهر مربوط به دوره قاجاریه و در پایگاه دریایی بوشهر واقع در موزه دریانوردی

-کلیسای ارامنه گریگوری مربوط به دوره قاجار و در محله شنبدی

-گورستان مهاجمین انگلیسی مربوط به دوره قاجار است و در محله دواس

-مدرسه سعادت

-عمارت ملک بوشهرمربوط به اواخرب دوره قاجار و در محله بهمنی

-عمارت امیر یه مربوط به دوره قاجار و در خیابان ساحلی(ساختمان فعلی شورای شهر)

-عمارت دهدشتی در محله دهدشتی

-گورستان شغاب در محله شغاب مربوط به دوره عیلامی ها


-آب انبار قوام -این بنا هم اکنون با رعایت همان بافت و معماری،یک رستوران سنتی است.


-قبر جنرال یا همان (قبر ژنرال)نام آرامگاه یک ژنرال انگلیسی در بندر بوشهر واقع در محله سنگی است. این مکان توسط شهرداری بوشهر به پارک محله ای تبدیل شده است.


-برج اداره بنادر

 

 

 

 

 


 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سلام من محسن جوکار هستم با ساختن این وبلاگ سعی دارم که اطلاعات اقتصادی بهداشتی کار آفرینی واجتماعی را که تا به حال در هیچ مکانی ندیده ونشنیده اید را در این وبلاگ ببینید واز این مطالب استفاده کامل رو ببریددر این وبلاگ با کمک شما دوستان با 1000 تومان شما میتوانید در قرعه کشی بین افرادی که این پول را پرداخت کرده اند شرکت نمایید و در این که این ماه یا ماهای بعد شما هم برنده قرعه کشی باشیدهیچ شکی نیست وحتما شما هم برنده میشوید پس در قرعه کشی وبلاگ شرکت نمایید .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 11
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 26
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 27
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 37
  • بازدید ماه : 53
  • بازدید سال : 112
  • بازدید کلی : 1,167